• Home
  • Posts RSS
  • Comments RSS
  • Edit
  • SEGENGGAM HARAPAN" GARAM DALAM AIR"

    Nov 8, 2010

    Suatu hari seorang orang tua yang otai bijak didatangi seorang pemuda.

    Langkahnya longlai, muka berkerut dengan misai dan janggut yang tidak terbela menunjukkan dia mempunyai masalah yang sangat berat.

    Tanpa membuang masa, orang itu menceritakan semua masalahnya.

    Orang tua hanya mendengarkannya dengan teliti, lalu mengambil segenggam garam, dan meminta anaknya mengambil segelas air. Dia menabur garam itu kedalam gelas, lalu dikacaunya perlahan-lahan.

    “Cuba. Minum ini, dan katakan bagaimana rasanya ..”, ujar orang tua itu.

    “Pahit…. pahit sangat”, jawab pemuda itu sambil meludah keluar.

    Orang tua itu hanya tersenyum lalu dia memanggil anaknya yang berada di dapur supaya memasak air satu periuk yang besar.

    Setelah masak dan sejuk, dia mengambil garam segenggam semula dan mencampakkannya ke dalam periuk tadi. Kemudian dengan menggunakan senduk dia mengacau air tersebut.

    Dia menceduk dengan segelas cawan dan menyuruh pemuda tadi minum.

    “Bagaimana rasanya?”

    “Ehmm, enak, tidak seperti tadi”.

    “Apakah kamu merasakan garam di dalam air itu?”, Tanya oak Tua lagi.

    “Tidak!” jawab si anak muda.

    “Anak muda, dengarlah. Pahitnya kehidupan, adalah seperti segenggam garam, tak lebih dan tak kurang. Jumlah dan rasa pahit itu adalah sama, dan memang akan tetap sama.

    Tapi kepahitan yang kita rasakan, akan bergantung dari bekas yang kita miliki. Kepahitan itu berdasarkan dari perasaan tempat kita meletakkan segalanya. Itu semua bergantung pada hati kita.

    Jadi semasa kamu merasakan kepahitan dan kegagalan dalam hidup, hanya ada satu perkara yang boleh kamu lakukan. Lapangkanlah dadamu menerima semuanya. Luaskanlah hatimu untuk menampung setiap kepahitan itu.

    Orang tua itu lalu sambung memberikan nasihat. “Hatimu, adalah bekas itu.

    Perasaanmu adalah tempat itu. Jiwa kamu, adalah tempat kamu menampung segalanya. Jadi, jangan jadikan hatimu itu seperti gelas, buatlah seperti periuk besaryang mampu meredam setiap kepahitan itu dan merubahnya menjadi keenakan,kesegaran dan kebahagiaan. ”

    0 coretan ilham:

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...