• Home
  • Posts RSS
  • Comments RSS
  • Edit
  • NIKMAT SAKIT..!

    Dec 30, 2010
    ADUH, sakitnye" anda pasti menjerit bgini apbila tangn atau mne2 anggota bdan terkena api atau ditusuk objek tajam. Anda juga sgera mengelak dan mnjauhi dri drp smber ksakitan ini.

    Kesakitan ialah prasaan sbjektif y dirasai berbeza oleh stiap indvidu. Ttapi dri sgi perubatan , ksakitan diistlahkn sbagai "mngalami ketidakslesaan deria dan rasa y disertai oleh krosakan pada tubuh.

    KESIHATAN

    wlaupn mgalami kskitan y sngat mnyeksa, nmun ia mmainkn pranan besaq mnentukn keadaan ksihatan sseorg. Sugguhpn ia mnjdi gangguan utama dlm khidupan berkualiti, ksakitan sbenarnya siptom utama dalam keadaan bnyak perubatan.

    Byangkn, skiranya anda tidak pnah mrasai sbarang kesakitan. Pasti anda tidak dpt mngesan masalah teknikal y berlaku di dalam tubuh, lalu krosakan ini tdak dapt dipulihkan,ini sudah psti akan berlaku bnyak masalah lain.

    KULIT PERISAI TUBUH

    Sbelum penemuan reseptor ksakitan saintis beranggapan ksakitan hnya berpunca drp otak. Hakikatnya , otak tdak mmpunyai sbarang tisu nosiseptif y mmbolehknnya mnerima isyarat ksakitan. Malah skit kpala y sering kita alami jg bkn berpunca drp otak. Ttapi membran di skeliling otak dan saraf tunjang y mmpunyai reseptor ksakitan adalah pncanya.

    KULIT PENGHUNI NERAKA

    Allah s.wt. menjanjikan pelbagai azab seksa yang pedih kpd mereka yang kufur ia i1 ingkar akan arahan dan suruhan nya ketika di dunia. Seksaan yang paling utama dan paling pedih sekali bagi pendosa2 ini antaranya di bakaq dengan api neraka ALLAH. Ini menimbulkan persoalan, apakah orang yang dibakaq ini akan menderita kesakitan apabila reseptor kesakitannya, kulit hangus terbakaq..?

    Oleh sebab i2lah, apabila merawat mangsa yang melecur kulit akibat rumah terbakaq atau terbakaq kerana di simbah asid dan sebagainya, doktor mencucuk bahagian terbakaq i2 dengan jarum. Jika pesakit berasa sakit, bererti tahap lecurnya tidak serius, begitulah pula sebaliknya. Bererti apabila kulit seorang i2 musnah, die tidak bersa lagi kepanasan dan kesakitan api.

    Oleh sebab i2, ALLAH menjelaskan bahawa mereka yang dibakar dengan api neraka ini sehingga hancur kulit, maka akan di ganti pula dengan kulit yang lain supaya mereka terpaksa menaggung kepedihan dan kesakitan api nekara berulang-ulang kali..

    SAINS DALAM AL-QURAN

    Paling menakjubkan ialah hakikat kesakitan dan kewujudan reseptor kesakitan ini yang hanya ditemui pada zaman teknologi yang mana di wahyukan kepada Nabi Muhammad s.a.w 1400 tahun dahulu..

    Profesor Tagatat Tejasan, pengerusi Fakulti Anatomi di Universiti Chiang Mai Thailand, melakukan bnyak kajian tentang reseptor kesakitan.

    tq krn sudi mmbacanya.....<;>

    3 coretan ilham:

    1. wardatulhumayra said...:

      betul2...kalau xdapat detect pain, terpotong jari sendiri mase potong bawang pun kita tak perasan. sedar-sedar, jari dah hilang..hehe..bersyukurlah sbb dapat rse sakit..

      p/s: masa kita sakit, dose kecil gugur taw..

    1. Permata Qurratu Syabab said...:

      hehe..sbb 2 la kte jgn terlalu ego..ingt..!! Allah y berkuasa...

    1. wardatulhumayra said...:

      betul2..kembalilah kita kepada yang Maha berkuasa..usah sombong kerna segala yang kita miliki hanya pinjaman sementara daripada-Nya

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...