• Home
  • Posts RSS
  • Comments RSS
  • Edit
  • SURAT MUHASABAH DIRI..!!

    Dec 31, 2010
    Surat ini kutujukan untuk diriku sndiri serta sahabat2 tercintakunyang insya'a tetap mncintai Allah dan Rassulullah di atas sgalanya, krna hnya cinta i2 yang dpat mengalahkn segalanya, cinta hakiki yang mmbuat manusia melihatnya dari sudut pandangan yang berbeza, lebih bermakna dan terindah..

    Surat ini kutujukan untuk hatiku dan hati sahabat2 ku yang tercinta, yang mne kerap kali terisi oleh cinta selain darinya, yang mudah terlena oleh indahnya dunia, yang terkadang mlakukn segala bkn krnnya, lalu di ruang hatinya yang kelam di rasa senang jika dilihat dan dipuji org., entah dimana keikhlasanya. Maka saat merasakan kekecewaan dan kelelahan/kepenatan krn perkara yang dilakukan tidak sepenuhnya berlandaskan keikhlasan, pdahal ALLAH tidak pernah menanyakan hasil. Dia akan melihat kesungguhan dalam amal kerja..

    Surat ini kutujukan juga buat jiwaku serta jiwa sahabat2 ku yang tercinta, yang mulai lelah menapaki jalannya ktika seringkali mengeluh, mersa di bebani bahkan terpaksa untuk menjalankan tugas yang sangat mulia. Padahal tiada kesakitan, kelelahan, kepenatan serta kepayahan yang dirasai oleh seorg hamba melainkan ALLAH akan mengamouni dosa2 nya..

    Utusan ini ku tujukan buat ruh ku dan ruh sahabat2 ku yang tersayang yang mulai terkikis/terhakis oleh dunia yang mnipu, serta mmbiarkn fitrahnya tertutup oleh maksiat yang dinikmati, lalu timbul persoalan.. Dimanakah kejujuran diletakkan..? dan kini terabailah nurani yang bersih suci bgaikan bayi baru lahir, saat ibadah hanyalah sbgai rutin belaka, saat jasmani dan fikiran disibukkan oleh dunia , saat wajah mnampakkan kebhagiaan yang penuh dengan kepalsuan. Cuba lihat disana..!! Hati mu menangis dan meranakah..?

    Surat ini kutujukan untuk diri ku dan sahabat2 ku tercinta yang sombong, yang terkadang bangga pada dirinya sendiri. sesungguhya tiada 1 pun yang mmbuat kite lbih dihadapanya selain ketaqwaan. padahal kite mnyedari bhawa tiap2 jiwa akan merasai mati, nmun kite msih bergelut terus dengan kefanaan.

    Warkah ini kutujukan hatiku dan shabat2 ku tersayang yang mulai mati, saat tiada getar ketika asma ALLAH disebut, saat tiada sesal ktika kebaikan berlalu bgitu shaja, saat tiada rasa tkut padanya ktika maksiat dilakukan, dan tiada merasa berdosa ketika menzalami diri sendiri dan org lain.

    Akhirnya ku tujukan surat/utusan/ warkah ini untuk jiwa yang masih memiliki cahaya iman meskipun sedikit, jangan biarkan ia padam dengan sendirinya. maka terus kumpulkan cahaya i2 sehingga ia dapat menerangi wajah2 di sekeliling dan memberikan keindahan Islam yang sesungguhnya hanya dengan kekuatan dari ALLAH RABBUL JALIL ..

    " YA ALLAH.. yang maha membolak balikkan hati, tetapkan hati ini pada
    agamaMU, pada taat kepadaMU dan dakwah ini dijalanMU"

    Marilah sama2 kite memanjatkan ksyukuran dan memohon doa kepada ALLAH agar memberi petunjuk kepada kite semua agar kite tidak terpesona dengan keindahan dunia semata2..

    Akhir kalam, saya memohon semoga cetusan idea ini dapat membangkitkan iman yang sedang mati atau berdiam diri tanpa ada sesuatu amalanpun yang dapat dikerjakan. saya mengajak diri saya dan sahabat2 sekalian sama2 lah kite kembalikan semangat ini agar kite semua dirahmati dan di payungi marfirah bagi menuju mardho tillah.. <>

    1 coretan ilham:

    1. wardatulhumayra said...:

      Jaga hati, jaga iman, jangan tersasar daripada landasan. Tetapkan matlamat kita bersama. Jom sama-sama renovate hati~ ^^,

      tenkiu bg surat ni..hehee

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...