• Home
  • Posts RSS
  • Comments RSS
  • Edit
  • TIDAK BERPENDIRIAN TEGUH MERUPAKAN PENYAKIT..!!

    Apr 17, 2011
    Tidak berpendirian teguh adalah merupakan penyakit berbahaya. Kadangkala berbuat baik dan kadangkala melalukan dosa. Kadangkala menjaga solat 5 waktu dan kadangkala meninggalkanya. Kadangkala bersama-sama wali-wali Allah , kekasih Allah, dan menghadap Allah. Kadangkala juga bersama dengan org yang jauh dari Allah, melepak di cafe, di kelab, dan di tempat2 hiburan.

    Kadangkal jika, kita melihat sekarang ini sudah menjadi trend masyarakat kita tidak kira pelajar sekolah menengah, pelajar pengajian tinggi, muda mudi, bahkan golongan yang digelar AYAH, ABAH, PAPA, MAK IBU & sebagainya melepak dan membuang masa di tempat2 yg saya sebutkan di atas.

    Bukan nak katakan lepak itu salah, cuma trend masyarakat sekarang melepak sampai kol 2 3 4 pagi, ini nak dikatakan meeting, nk dikatakan jmpa kawan2..!! Sepanjang pemerhatian yang saya jalankan masyarakat kita lebih cenderung keluar pada waktu2 keluncak cthnya pukul 11pm keatas.. kita boleh melihat buktinya di kedai2 sepanjang jalan.. sama2 lah kita mengubahnya..

    Di antara penyebab keraguan @ tidak berpendirian tersebut adalah krn mereka dididik atas dasar EMOSI dan tidak dididik atas PENGETAHUAN yang MENDALAM, dan dasar2 KEIMANAN. Tidak pula meletakkan KETEGUHAN AKIDAH dalam HATI.

    Selain itu juga, antara pemyebab2 keraguan @ tidak berpendirian adalah BERTEMAN dengan org2 yang BURUK PERANGAINYA. Anda mungkin menemukan pemuda tidak beranjak meninggalkan teman-temannya yg mmbawa kpd kehancuran..

    Firman ALLAH SWT..

    "Pada hari itu sahabat2 karib, setengahnya akan menjadi musuh kepada setengahnya yang lain, kecuali orang-orang yang persahabatannya berdasarkan takwa iman dan soleh"


    Oleh itu, berhati-hatilah terhadap teman yang buruk..

    ada syair berbunyi:
    " Jangan bertanya tentang seseorang
    Tetapi tanyalah siapa temanya
    Kerana semua yang berteman saling mengikuti"

    <*sebagai perkongsian: jika ada tersilap & salah mohon kemaafan*>


    1 coretan ilham:

    1. wardatulhumayra said...:

      teman yg baik harus dijaga selalu.. :)

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...