• Home
  • Posts RSS
  • Comments RSS
  • Edit
  • HARAPAN ORANG TUA KITE..!!

    Sep 29, 2011
    “Apabila mati seseorang anak Adam ada tiga perkara yang dapat membantunya di alam barzakh iaitu anak yang soleh, sedekah jariah dan ilmu yang ditinggalkan”.
    Setiap ibu bapa selalu berdoa supaya mendapat anak yang soleh apabila anak itu dewasa nanti. Ada yang menghantar anak-anak ke sekolah agama atau pondok supaya apabila keluar nanti menjadi seorang ustaz atau ustazah.
    Berkat kesungguhannya mendalami ilmu agama dan  mengamalkan pula ilmu itu maka jadilah dia anak yang soleh apabila dia besar nanti.
    Namun kita perlu memahami bahawa seorang anak yang soleh bukan dari bidang agama sahaja. Walaupun dia seorang jurutera hatta  seorang tukang cuci sekalipun, sekiranya dia menurut perintah Allah SWT, tidak menderhaka kepada kedua ibubapa dan selalu berdoa kepada Allah supaya kedua ibubapanya diampunkan dosa dan dijauhkan seksaan kubur serta sering menghadiahkan bacaan ayat-ayat suci al Quranul Karim maka anak itu tetap dikategorikan anak yang soleh.
    Sekiranya dia berkelulusan tinggi dalam bidang agama sekalipun namun dia tidak menghormati ibubapa, saudara, atau kawan-kawannya dia bukanlah anak yang soleh seandainya sering sahaja memandang rendah kepada orang  yang kurang pendidikan agama. Inilah yang paling malang sekali kerana timbul sikap riak dan ini banyak berlaku disekeliling kita. jika dari segi berpakaian  dengan serban dan jubah , cukup warak tetapi tidak bertegur sapa dengan jiran mahupun kawan-kawan, inilah manusia yang paling celaka dalam dunia oleh Allah SWT. Pakaian bukan ukuran kepada tingginya agamanya. Tetapi sunat mencontohi pakaian yang dipakai oleh Rasulullah s.a.w.
    Langkah-langkah untuk mendapat anak yang soleh
    1. Sebelum pernikahan - Kita bertaubat atas segala kesalahan yang pernah dilakukan dan berjanji tidak akan mengulanginya lagi semata-mata kerana Allah untuk mendapat kebahagian rumah tangga.
    2. Malam pertama dan malam-malam selepasnya – Jangan ikut budaya barat. Ikut cara Islam bila berjimak iaitu menutupi badan ketika berjimak. Sebelum memulakan jimak, mulakan dengan Bismillah dan baca doa berjimak. Bacalah supaya syaitan dan iblis tidak turut serta masa berjimak.
    3. Ketika mengandung – Si suami memperbanyakkan amal dan selalu mengaji untuk anak di dalam perut. Si isteri pula membacakan surah yang penting jika tidak sempat hendak membaca semua surah.  Jaga pemakaian ketika mengandung.
    4. Ketika sedang melahirkan anak – Si bapa sepatutnya berada bersama  isteri di dalam bilik bersalin untuk menenangkan si isteri. Pakar perubatan mengatakan apabila si isteri dapat melihat wajah si suami bersama di dalam bilik bersalin, memudahkan proses melahirkan. Banyakkan mengingati  Allah dengan berselawat, istighfar dan berzikir. Bukan menjerit sebagaimana yang dibuat oleh orang barat.
    5. Waktu anak selamat dilahirkan – Perkataan pertama keluar dari mulut suami ialah Alhamdulillah. Azan dan iqamahkan anak tersebut.
    6. Aqiqah – Walaupun ia sunat, tetapi sebolehnya jangan dilupakan amalan ini. Lakukan ketika anak masih kecil. antara hikmahnya ialah sebagai membekalkan haiwan tunggangan di akhirat kelak.
    7. Lahir sampai umur 2 tahun – Ikuti sunah nabi, ibu susukan anak sehingga mencapai usia dua tahun.Susu ibu banyak mengandungi zat  yang berguna untuk anak serta dapat mencegah kanser payudara.
    8. Namakan anak dengan erti yang baik – Berikan nama yang mempunyai makna yang elok dalam Islam. Biasakan memanggil anak dengan panggilan yang baik. Bayangkan kita panggil dia maksudnya “Yang Pemurah”, semua orang memanggil dengan nama itu. Ia umpama mendoakan anak kita menjadi seorang yang permurah. Ajar anak mengenal al-Quran dan memakai pakaian menutup aurat sejak kecil.
    9. Alam persekolahan – Saat pertama persekolahan, iaitu memperkenalkan anak dengan dunia persekolahan, pastikan anak mendapat ilmu agama secukupnya. Lebih elok jika ibu bapa sendiri yang mengajar ilmu agama.
    10. Remaja – Di peringkat ini anak-anak mudah terpengaruh dengan rakan-rakan. Ketika ini kita mesti menjadi kawan dan ibu bapa kepada anak-anak. Bukan menjadikan anak takut kepada kita sebaliknya menghormati kita. Ibu mengambil tahu perihal anak perempuan bapa pula mengambil tahu masalah anak lelaki. Nasihati anak dengan bahasa yang lembut.
    11. Dewasa – Apabila dari kecil ditanamkan ilmu agama dan menghormati ibu bapa, Insyallah apabila dewasa anak-anak akan mengenang kita sebagai seorang kawan yang amat rapat. Bukan seorang guru yang garang  Segala apa yang dikongsi  akan berguna kepada mereka yang akan melangkah ke alam perkahwinan.
    Mana-mana ibubapa yang tidak sempat mempraktikkan panduan di atas berdoalah kepada Allah SWT selalu supaya  anak-anak kita menjadi anak yang soleh seperti dalam kisah Nabi Musa a.s. Kisah seorang anak yang ditukar Allah SWT menjadi khinzir kerana melakukan dosa besar. Jangan biarkan anak-anak kita hanyut dan terbiar  menjadi sampah masyarakat  kerana kita akan diseksa di dalam kubur sekiranya anak-anak melakukan maksiat dan melanggar perintah Allah SWT. Sekarang tanya pada diri kita sendiri. Adakah kita ini anak yang soleh kepada ibubapa kita?

    0 coretan ilham:

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...