• Home
  • Posts RSS
  • Comments RSS
  • Edit
  • KERUGIAN MENOLAK PERKAHWINAN

    Jan 2, 2011
    BIAR KAMU TIDAK CANTIK DI MATA PENDUDUK BUMI TETAPI NAMAMU MENJADI PERBUALAN PENDUDUK LANGIT...!!

    Sepertimana yang diberitakan kpd kita oleh akhbar Berita Harian, hari ini t'dapat segolongan wanita yang mnolak perkahwinan. Antaranya alasan mereka adalah memandang perkahwinan sebagai satu bebanan yang menyekat kebebasan. Apabila sudah berkahwin, kuasa mutlak dalam menentukan hidup berubah dan terpikul pula dengan kerja2 mengurus rumahtangga dan anak2.

    Justeru ramai yang lebih rela jadi andartu walaupan pada hakikatnya, ianya tidak dapat memberi kebahagiaan pd jiwa. Ada juga yg tidak berkahwin disebabkan terlalu memilih calon yang sekufu dan ad yg tidak sempat memikirkan perkahwinan krn terlalu sibuk dengan tugas2 dan karier kerjanya masing2.

    Sebelum ini sy ad mmberi pandangan bagaimana hendak menyelesaikan masalah andartu. Kali ini akan dedahkan pula tentang kerugian tidak mahu berkahwin, ttapi bkn ditujukn kpd wanita yg tidak mahu berkahwin sahaja krn tidak ada jodoh ttpi kpd semua golongan yg terlibat. Kalau sudah tidak ad jodoh, mereka tersebut tidak boleh dipersalahkan krn sudah takdir menetukan demikian. Akan ttpi masalahnya mereka mmpu berkahwin/ad peluang untuk berkahwin ttpi menolak dengan alasan2 seperti yg sy sebutkan di atas tadi.

    Perkembangan tntng mereka yang menolak perkahwinan bukan sahaja berlaku di dalam masyarakat bukan Islam ttpi juga berlaku di kalangan masyarakat Islam. Sikap sedemikian bukan sahaja bertentangan dgn kehendak ajaran Islam yg mengalakkan perkahwinan ttpi juga bertentangan dgn fitrah suci semulajadi manusia yg hidupnya memerlukan pasangan. Bahkan sunnatullah kejadian manusia, Allah jadikan lelaki dan wanita yang mana mereka ini saling memerlukan diantara satu sama lain. Ibarat talian elektrik yg memerlukan cas positif dan negatif untuk melahirkan cahaya/ kuasa.

    Di malaysia, walaupun terdapat di dalam masyarakat Islam sikap memilih hidup membujang ttpi tidak begitu berleluasa seperti di barat cuma pada pandangan Islam , orang yg tidak mahu berkahwin dianggap jelek, menyerupai para pendita Kristian. Golongan ini juga tidak akan dapat kesempurnaan dalam agama dan akan mengalami kerugian di dunia dan akhirat.

    Kejelekan tidak berkahwin khususnya bagi kaum wanita, adlah lebih banyak berbanding kaum adam krn umumnya bg kaum wanita, pintu syurga lebih bnyak bermula dan berada di sekitar rumahtangga, suami dan anak2. Bagi kaum wanita, untukmendapat maqam/ darjat solehah dan mnjadi ahli syurga di akhirat adalah amat mudah. Ini adalah berdasarkan sabda Rasulullah s.a.w.

    "SEKIRANYA SEORANG WANITA DAPAT MELAKUKAN EMPAT PERKARA IAITU SEMBAHYANG LIMA WAKTU, PUASA DI BULAN RAMADHAN, MENJAGA MARUAH DAN TAAT KPD SUAMI MAKA MASUKLAH SYURGA MANA-MANA YANG IA KEHENDAKI."

    Jelaskan hadis tersebut.....!

    Sekiranya seorang wanita itu tidak berkahwin maka ia tidak akan dapat mencapai kesempurnaan pada maqam yang keempat. Walau sehebat mana pun ia bersembahyang, berpuasa di bulan ramadhan, dan menjaga maruah, wanita yang tidak berkahwin tidak akan dapat kelebihan pada mentaati suami. Sedangkan kelebihan mentaati suami mengatasi segala-galanya bg seorang wanita, sehinggakan redha Allah pun terletak/ bergantung kpd redha suami.

    Selain daripada itu, di antara kelebihan wanita yg berkahwin juga di sebut bahawa ia akan diberi pahala seperti pahala jihad fisabilillah di kala mengandung. Apabila ia menyusukan anak maka setiap titik air susu akan diberi satu kebajikan. Berjaga malam krn menguruskan anak akan diberi pahala seperti membebaskan 70 orang hamba. Wanita yg berpeluh krn terkene bahang api ktika memasak utk keluarganya akan dibebaskan drp api neraka. Bagi wanita yg mencuci pakaian suaminya akan diberi 1000 pahala dan diampunkan 2000 dosa. Lebih istimewa lagi ialah bagi wanita yg tinggal di rumah krn mengurus anak2 akn dapat tinggal bersama-sama Rasulullah s.a.w di syurga kelak.

    Bahkan wanita rela di jimak oleh suaminya juga akan mendapat pahala dan lebih hebat lagi bagi wanita yang mati krn bersalin akan mendapat seperti pahala syahid. Kelebihan2 ini tidak akan dapat/ di perolehi bagi wanita yg menolak perkahwinan. Malah didunia akan selalu berada dalam fitnah dan diakhirat menjadi golongan yg rugi. Oleh itu, wanita dianjurkan berkahwin jika telah menemui pasangan sekufu yang utama ialah dari segi iman, walaupun lelaki tersebut telah berkahwin. I ni berteraskan kpd hadis Nabi..

    Sabda Rasulullah...

    "Apabila datang kepada kamu lelaki yang beragama dan berakhlak
    maka kahwinlah dia, kalau tidak akan timbul fitnah dan kebinasaan.
    " Para sahabat bertanya, " Bagaimana kalau ia telah berkahwin?"
    Baginda s.a.w menjawab " kahwiinilah juga ia (diulang sebanyak 3x)."

    Begitulah besarnya pahala yg berkahwin. Tidak perlu bersusah payah untuk keluar rumah untuk berslogan seperti kebanyakan wanita hari ini.

    <<@>>.........................tq

    1 coretan ilham:

    1. wardatulhumayra said...:

      ermm..ruginyer sape2 yang xkawen..nanti bla dah tua, xde anak-anak yang ambil berat, suami/isteri untuk teman..

      p/s: nak jadi isteri solehah.. ^^ yay~

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...