• Home
  • Posts RSS
  • Comments RSS
  • Edit
  • CEMERLANG DENGAN SABAR & SIKAP POSITIF

    May 14, 2011
    "Sesungguhnya Tuhan mengajar mereka yang
    bersabar dengan ganjaran yang banyak yang tidak
    dapat di hitung"

    Akhlak yang mulia melahirkan sikap positif. Antara sikap yg perlu kita miliki dalam kehidupan hari ini dalam era abad ke-21 terutamanya adalah bersabar dan cekal. Kesabaran dalam Islam mempunyai hubungkait dengan Tuhan. Umat Islam dididik untuk memahami kesabaran adalah sebahagian daripada Iman. Justeru itu, kesabaran mempunyai keuntungan dan kebaikan di sisi Tuhan. Apabila umat Islam bersabar semasa menerima musibah, mereka menyedari bahawa kesabaran itu adalah jambatan yang besar sedang menanti mereka.

    Nabi s.a.w bersabda : “Apabila seseorang mukmin diuji oleh Allah dengan sesuatu bencana pada tubuhnya, Allah Taala berfirman kepada Malaikat penulis amalnya: “Tulislah juga untuknya amal-amal soleh yang biasa ia lakukan;” kemudian jika Tuhan hilangkan bencana yang menimpanya itu, Tuhan jadikan ia hidup berkeadaan baharu – bersih suci dari dosanya; dan jika Tuhan mengambil nyawanya, diberikannya keampunan serta dikurniakan rahmat kepadanya”. (Anas r.a)

    Setiap manusia hendaklah menerima segala ujian Allah dengan hati yang tabah, sabar dan redha kerana sikap yang demikian akan membawa kebaikan pada dirinya. Jika ia membiasakan dirinya dengan amalan yang baik semasa ia sihat atau senang kemudian tidak dapat melakukannya disebabkan kesakitan atau kemalangan yang menimpanya, maka Allah memerintahkan malaikat amal mencatat amalan yang baik yang tidak dapat dikerjakannya itu.

    Dalam surah al-Baqarah ayat 155, Tuhan menjanjikan "Berikanlah khabar gembira kepada mereka yang sabar" Ini berlaksud kesabaran ada khabar gembira dan ada keuntungannya. Jaminan seperti ini sudah pasti melahirkan optimisma di hati ornag yang diuji. Optimisma ini melahirkan usaha dan amal. Semua ini dilakukan dengan ketabahan dan kecekalan. Justeru, dalam Islam tidak dapat dipisahkan daripada optimisma dan sikap positif. Semua ini lahir kerana keimanan dan keyakinan kepada Tuhan.

    Al-Quran menceriatakan berkenaan Nabi Yusuf yang sabar semasa diuji untuk melakukan maksiat. Pada suatu masa, Zulaikha menggoda beliau. Tetapi Nabi Yusuf berjaya melarikan diri daripadanya. Walaubgaimanapun, Zulaikha mengejar beliau dan menarik bajunya sehingga koyak. Akhirnya, mereka terserempak dengan suami Zulaikha. Pada masa itu, Nabi Yusuf di fitnah dan kemudiannya dipenjarakan walaupun beliau sebenarnya tidak bersalah. kisah ini kita semua mengetahiunya. Tuhan merakamkan didalam surah Yusuf ayat 26 hingga 28, sahabat yang budiman boleh membacanya.






    0 coretan ilham:

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...